W 2014 roku Google podał na swoim oficjalnym blogu informację dotyczącą bezpiecznego protokołu SSL dla stron. Od tamtej pory miał on stać się ważnym elementem wpływającym na pozycję strony w Google. Jest to oczywiście jeden z kilkudziesięciu (jeśli nie więcej) elementów składowych wpływających na pozycje strony, jednak warto przyjrzeć mu się bliżej.
Podstawowa informacja, jaką warto nadmienić to kwestia potrzeb – nie każdy przecież potrzebuje szyfrowanego połączenia. Wymagane jest ono głównie dla stron, które przetwarzają wprowadzone dane, wymagające zalogowania się lub wypełnienia formularza. Wszystko to ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników w sieci. Prywatny blog, który nie pobiera danych od użytkownika lub prosta wizytówka w sieci nie potrzebuje takiego protokołu. Oczywiście jeśli zostanie on zainstalowany wyjdzie to stronie na plus.
Google zwiększyło wpływ SSL na pozycję w wyszukiwarce w celu wypromowania projektu „HTTPS Everywhere”. Jest to akcja promująca bezpieczne poruszanie się po sieci i zwiększenie świadomości użytkowników na czyhające zagrożenia.
Warto jednak nadmienić, że aby uzyskać taki certyfikat strona musi spełniać bardzo ważny warunek – musi posiadać unikalny adres IP – jedna strona na jednym adresie. Jeśli IP strony zwraca kilka lub kilkanaście wyników nie ma szans na otrzymanie takiego certyfikatu. Przykładowo dla adresu IP 5.134.210.134 (Allegro.pl) Bing zwraca 12 wyników – wszystkie z domeny allegro.pl. Natomiast dla adresu IP 85.128.236.206 (Atebo.pl) Bing zwraca 25 wyników, z czego każdy jest inną domeną. Sprawia to, że w celu zainstalowania protokołu SSL musiałbym zmienić hosting na dedykowany z unikalnym IP.
Na co warto zwrócić uwagę przy wybieraniu protokołu, gdy już się na niego zdecydujemy? Najważniejsze cechy certyfikatu, którymi należy się kierować to zakup certyfikatu 2048-bitowego. Ważne jest, aby po zainstalowaniu certyfikatu nie blokować robotów indeksujących Google oraz aby pilnować, by wszystkie meta-tagi zawsze były opisane i uzupełnione.
Zatem pamiętajmy – jeśli przetwarzamy dane warto zainwestować w odpowiedni certyfikat, jeśli mamy stronę typowo informacyjną nie jest to nasz obowiązek, lecz na pewno pomoże to podnieść delikatnie pozycję strony.