Nie od dziś wiadomo, że Google to wyszukiwarka, która zdominowała nasz rynek. Widać to na poniższym wykresie. Aby zaistnieć w sieci wystarczy domena i hosting, lecz żeby zacząć zajmować wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania potrzebna jest nam odpowiednia reputacja.
Udział wyszukiwarek w Polsce wg. ranking.pl
(dane zaktualizowane na stan sierpień 2016)
Aby zdobyć przychylność Google musimy spełniać szereg oczekiwań, a do tego nie stosować zabronionych metod promowania stron – katalogi, wzajemne linkowanie między znajomymi, kupowanie linków. Zanim jednak zaczniemy zabawę z pozycjonowaniem warto sprawdzić, czy nasza strona jest w ogóle zindeksowana przez wyszukiwarkę Google. Aby to sprawdzić wystarczy wpisać w oknie wyszukiwarki poniższą frazę:
Atrybut „site:” wyświetla wszystkie zindeksowane strony we wskazanej domenie
Wynikiem będą wszystkie strony i podstrony we wskazanej domenie, które zostały zindeksowane przez roboty Google. Jeśli lista jest pusta, musimy postarać się o to, by nasza strona trafiła do indeksu Google. W jednym z kolejnych wpisów napiszę, jakie czynności należy wykonać, aby trafić do indeksu Google.
Kolejną istotną sprawą jest sprawdzenie, czy nasza strona nie ma nałożonych filtrów blokujących wyświetlanie w wyszukiwarce. Można tego dokonać poprzez zalogowanie się do Narzędzia dla Webmasterów (Search Console) i przypisanie pozycjonowanej witryny do konta. Jeśli na stronę są nałożone filtry (ręczne lub algorytmiczne) będziemy widzieli taki komunikat na stronie głównej.
Jeśli strona nie posiada nałożonych filtrów i jest zindeksowana przez wyszukiwarkę możemy śmiało rozpocząć przygodę z pozycjonowaniem naszej strony. Jak się za to zabrać? Więcej informacji w kolejnym wpisie.