Poniżej można zapoznać się ze słownikiem pojęć używanych na stronie. Jeśli jakiegoś brakuje śmiało daj znać: s.olszewski@atebo.pl
Admin / Administrator – właściciel strony lub serwera, osoba zarządzająca posiadająca dane dostępowe oraz możliwość konfigurowania ustawień.
AdSense – serwis należący do Google pośredniczący w usługach reklamowych. Posiadając stronę WWW można zamieścić na niej bannery reklamowe, dzięki którym strona generuje zysk.
AdWords – serwis należący do Google pozwalający na tworzenie (płatnych) kampanii reklamowych w wyszukiwarce Google. Reklamy emitowane przez Google znajdują się zazwyczaj na samej górze i na samym dole wyników wyszukiwania.

Wyniki w wyszukiwarce Google – Reklamy AdWords
Analytics – darmowe narzędzie udostępniane przez Google pozwalające na podejrzenie statystyk strony WWW – kto i kiedy odwiedza stronę, jakiej jest płci, ile ma lat, jakie są zainteresowania osób odwiedzających stronę i wiele, wiele więcej. Szczegóły na temat narzędzia Analytics można znaleźć na stronie Search Console i Analytics.
Anchor – odnośnik, który jest wizualnym odzwierciedleniem linka. Przykładowo to jest anchor: Atebo | Pozycjonowanie i marketing internetowy, natomiast to jest link: http://www.atebo.pl/.
Backlink – link prowadzący do strony, którą badamy. Badając stronę www.example.pl znajdujemy link prowadzący do niej na domenie www.thatsite.pl – ten właśnie link nazywamy backlinkiem.
Black Hat SEO – nieuczciwe praktyki stosowane przez osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron. Zazwyczaj efekty widoczne są bardzo szybko, lecz utrzymują się bardzo krótko.
CF – Citation Flow – parametr używany przez narzędzie Majestic do wyrażenia wartości linków prowadzących do badanej strony. Wyrażany jest liczbą w przedziale 0 – 100 (im większa wartość, tym lepiej).
Content – zawartość strony – artykuły, zdjęcia, filmy, linki.
Content Marketing – poprawianie pozycji strony poprzez publikowanie dobrych, wartościowych treści. Dzięki przygotowaniu bardzo dobrej jakościowo treści wypełnionej wartościowymi informacjami możemy pozyskać wiele naturalnych linków oraz zwiększyć ilość słów kluczowych w zawartości strony.
CTR – Click Through Rate – współczynnik odzwierciedlający zawartość strony względem oczekiwań odwiedzającego. Więcej na temat CTR można przeczytać tutaj: CTR a pozycja w Google.
Duplicate Content – zawartość strony, która pojawia się na dwóch lub więcej stronach w niezmienionej formie (np. opis programu lub definicje w słowniku pojęć). Po wykryciu takiego działania na stronę która kopiuje teksty z innych stron nakładane są filtry.
Dywersyfikacja – inaczej zróżnicowanie odnośników (anchorów). Jeśli wszystkie odnośniki wyglądają identycznie algorytmy indeksujące klasyfikują stronę jako najprawdopodobniej korzystającą z pakietów katalogów, gdzie linki pozyskiwane są w sposób nieuczciwy lub płatny. Dlatego właśnie warto zadbać o odpowiedni poziom dywersyfikacji (sytuacja idealna to 40 % dla nazwy własnej – nazwy firmy – do 60 % dla pozostałych słów kluczowych).
Filtr / Filtry – kary, które stosowane są przez wyszukiwarki dla stron wykorzystujących metody Black Hat SEO.
Fresh Site Bonus – każda nowa strona otrzymuje od Google bilet zaufania i ląduje na wysokiej pozycji. Jeśli content jest odpowiedni i stosowane są uczciwe metody pozycjonowania strona zachowuje swoją pozycję. Jeśli content ma marną jakość, strona nie jest odwiedzana a do tego stosowane są nieuczciwe taktyki strona traci pozycję i musi zaczynać od początku.
Geolokalizacja – przypisanie domenie głównej lokalizacji (m.in. na podstawie domeny, języka strony czy lokalizacji z jakiej strona jest najczęściej odwiedzana).
Katalog / Katalogi – miejsca w sieci, w których można zamieścić linki prowadzące do pozycjonowanej strony. Linki te współtworzą bibliotekę Back Linków. Warto zauważyć, że pozycjonowanie nie może opierać się jedynie na linkowaniu z katalogów, lecz część z pozyskanych linków jak najbardziej morze się z nich wywodzić. Warto tutaj zapoznać się z definicją nofollow.
Landing Page – strona internetowa stworzona w celu zareklamowania towaru lub usługi. Można znaleźć na niej informacje dotyczące oferty czy bezpośredniego kontaktu. Landing Pages są najczęściej wykorzystywane przez firmy do celów marketingowych.
Linki naturalne – linki, na których powstanie nie mieliśmy bezpośredniego wpływu. Są to najlepsze możliwe linki, gdyż podnoszą wiarygodność strony, potwierdzają wysoką jakość contentu i zainteresowanie czytelników. Przykładem linka naturalnego jest link na stronie lokalnej gazety, gdzie wspomina się jakieś dokonanie czy link na blogu znanego blogera opisującego wartościowe strony internetowe.
Linkowanie wewnętrzne – linki na stronie, które prowadzą do podstron w tej samej domenie. Linkowanie wewnętrzne służy zatrzymaniu czytelnika na stronie (po przeczytaniu artykułu nie zamyka strony, lecz ma całą listę kolejnych artykułów do przeczytania „podetkniętych pod nos”). Przykładem linkowania wewnętrznego jest menu, odsyłające do kolejnych podstron serwisu.
Linkowanie zewnętrzne – wszystkie linki na stronie, które prowadzą do stron w innych domenach. Warto pamiętać, że link wychodzący z naszej domeny to czyjś Back Link. Zawsze warto zastanowić się, czy strona docelowa zasługuje na takie wyróżnienie.
Long Tail Phrase – frazy z długim ogonem. Do Long Tail Phrase zaliczamy wszystkie frazy, które posiadają więcej niż trzy wyrazy – np. „blog o pozycjonowaniu stron atebo”.
Marketing szeptany – forma słownego przekazania reklamy. W czasie rozmowy następuje niby spontaniczne napomknięcie o marce lub produkcie, którym rozmówca może być zainteresowany.
Meta Tags – znaczniki stosowane w kodzie HTML do opisywania wartości strony. Do celów pozycjonowania wykorzystuje się najczęściej trzy z nich: title, description oraz keywords.
Nofollow – atrybut stosowany w kodzie HTML pozwalający na zablokowanie przenoszenia mocy przez link. Stosowany najczęściej tam, gdzie twórcy strony nie chcą przekazywać swojej reputacji stronie, do której linkują lub przez autora linku, gdy zamieszcza go na stronie, która mogłaby zaniżyć reputację strony, do której prowadzi link. Więcej na temat nofollow można znaleźć w artykule Atrybut „nofollow” i jego znaczenie dla SEO na blogu firmy ITMORE.
Page Rank – parametr, dzięki któremu można było szybko oszacować wartość strony internetowej. Nieaktywny (ukryty dla oczu użytkowników) od kwietnia 2016 roku.
Pozycjonowanie – czynności podejmowane w celu poprawy pozycji strony internetowej w wyszukiwarkach.
Responsywność – dostosowanie strony do wyświetlania na każdym rodzaju ekranu – panoramiczny ekran komputera, mały ekran laptopa, ekran tabletu czy smartfonu.
Search Console – darmowe narzędzie udostępnione przez Google w celu monitorowania statusu strony w tejże wyszukiwarce. Bardzo rozbudowane narzędzie pozwalające na kontrolowanie każdego ważnego z punktu widzenia pozycjonowania parametru. Szczegóły na temat narzędzia Search Console można znaleźć na stronie Search Console i Analytics.
SEO – Search Engine Optimization – optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe. Dostosowanie ustawień strony, a także jej zawartości do aktualnych wymogów wyszukiwarek internetowych w celu podniesienia pozycji w rankingu.
SEM – Search Engine Marketing – marketing w wyszukiwarkach internetowych. Płatna reklama w wyszukiwarkach internetowych (np. AdWords, AdSense). W działania SEM wlicza się przygotowywanie odpowiednich słów kluczowych.
SERP – Search Engine Results Page – strona z wynikami wyszukiwania dla wpisanej frazy. Mówiąc SERP mamy najczęściej na myśli pierwszą stronę wyników.
Site Map – Mapa Strony – plik w formacie .xml zawierający mapę stron i podstron w formie drzewa. Ułatwia robotom indeksującym zebranie informacji o wszystkich stronach i podstronach jednocześnie.
SWL – System Wymiany Linków – system pozwalający na pozyskanie dużej ilości Back Linków w szybkim czasie. Wadami systemu SWL są: wysoka cena, konieczność udostępnienia swojej strony do wyświetlania linków z systemu oraz możliwość otrzymania filtrów od wyszukiwarek. Korzystanie z SWL polecam tylko bardzo zaawansowanym pozycjonerom.
TF – Trust Flow – parametr używany przez narzędzie Majestic do wyrażenia jakości linków prowadzących do badanej strony. Wyrażany jest liczbą w przedziale 0 – 100 (im większa wartość, tym lepiej).
Trust Rank – parametr, który poprawiamy pozyskując linki naturalne oraz linki wysokiej jakości. Im wyższa wartość Trust Rank tym wyższa pozycja w wyszukiwarce Google dla frazy na jaką pozycjonujemy stronę. Niestety nie jest on udostępniony publicznie, przez co jest to raczej wartość szacunkowa często mijająca się z prawdą.
UX – User Experience – odczucia użytkownika dotyczące obsługi i wyglądu strony. Najlepszym wyznacznikiem wysokiego poziomu UX jest utrzymanie wysokiej wartości parametru CTR.
White Hat SEO – wszystkie metody pozycjonowania uznawane za legalne i nie przynoszące strat konkurencji. Stosując White Hat SEO nie trzeba obawiać się otrzymania filtrów czy nagłego spadku w rankingu, gdyż pozycja zdobywana jest wolniej, małymi krokami, lecz praktycznie niemożliwe jest później stracenie wypracowanej pozycji.
Wyniki organiczne – wszystkie wyniki w wyszukiwarce z pominięciem reklam (AdWords). Różnicą jest fakt, że wyniki naturalne wyświetlane są bezpłatnie.

Wyniki organiczne na pierwszej stronie wyników w wyszukiwarce Google dla frazy „pozycjonowanie”