Właściwe zoptymalizowanie strony pozwala na łatwe, intuicyjne poruszanie się po niej, szybkie wczytywanie zawartości oraz łatwe linkowanie do zawartości. Do optymalizacji zalicza się także odpowiednie uzupełnienie parametrów strony, dzięki którym wyszukiwarki indeksują stronę w odpowiednich kategoriach.
Optymalizacja odbywa się poprzez poprawę strony kodowej oraz strony wizualnej. Od czego zacząć? Najlepiej od metadanych, dzięki którym strona trafia do odpowiednich kategorii i jest przypisywana do właściwych fraz (lub słów) kluczowych.
Metadane
Czym są metadane? Jest to element kodu pozwalający na opisanie zawartości strony. Dzięki nim widzimy tytuł na zakładce w przeglądarce, natomiast roboty indeksujące otrzymują dawkę wiedzy na temat zawartości.
Title (tytuł)
Tytuł strony możemy zapisać na dwa sposoby:
<title>Atebo | Pozycjonowanie i marketing internetowy</title>
lub:
<meta name="title" content="Atebo | Pozycjonowanie i marketing internetowy" />
Tworząc tytuł strony należy kierować się zasadą „3 x fraza”, co oznacza w skrócie umieszczenie trzech najważniejszych fraz na początku tytułu. Ważne jest też, aby tytuł miał nie mniej niż 60 znaków, ale nie więcej niż 75 (w ten sposób tytuł strony wygląda dobrze na listach wyszukiwarek).
Description (opis)
Opis strony to najważniejszy po tytule element metadanych. W wynikach wyszukiwania pojawia się jako krótka informacja na temat strony. Najczęściej to właśnie ta informacja sprawia, że użytkownik klika w link. W kodzie tag ten wygląda następująco:
<meta name="description" content="Pozycjonowanie to trudna sztuka. Z nami będzie Ci dużo łatwiej zaznajomić się z jego tajnikami." />
Tworząc opis jednocześnie pamiętamy o słowach kluczowych, a także staramy się przykuć uwagę czytelnika.
Keywords (słowa kluczowe)
Słowa kluczowe definiują zawartość strony. Ich stosowanie teoretycznie mija się z celem, gdyż algorytmy indeksujące pomijają ten parametr, jednak nigdy nie wiadomo – może powróci do łask. Prawidłowo zapisany tag słów kluczowych wygląda jak poniżej:
<meta name="keywords" content="pozycjonowanie, seo, sem, marketing internetowy,
kompendium wiedzy">
Zawartość tagu słów kluczowych można wywnioskować na dwa sposoby – podglądając konkurencję i testując frazy z użyciem Google Trends.
Pierwsza metoda sprowadza się do odpalenia strony konkurencji i podejrzenie zawartości ich tagu „Keywords”. Ważne jest jednak, by nie kopiować całości na oślep tylko dopasować słowa odpowiednie do zawartości strony.
Druga metoda to już trochę zabawy, gdyż najpierw trzeba zebrać listę słów, które uważamy za słuszne, po czym po kolei wpisywać je w Google Trends i porównywać, które z nich są częściej wyszukiwane przez użytkowników sieci.

Sprawdzenie popularności wybranych słów kluczowych za pomocą Google Trends
Robots.txt
Nazwa robots.txt kryje za sobą plik, który daje nam ogromną władzę. Pozwala na zdecydowanie, czy nasza strona będzie indeksowana przez roboty, czy nie. Dzięki odpowiedniej konfiguracji można zablokować dostęp do całej strony, jak i do pojedynczych podstron.
Jako, że naszym celem jest pojawienie się na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach nie chcemy oczywiście zablokować strony dla „oczu” robotów. Możemy jednak nie chcieć, aby na stronie z wynikami wyszukiwania pojawił się link do strony logowania. Stosujemy wtedy zapis:
disallow: /login_page.php/
Najczęściej jednak budowa pliku robots.txt wygląda następująco:
User-Agent: *
Powyższy zapis pozwala na pełne zindeksowanie strony przez roboty indeksujące.
Rozmieszczenie elementów na stronie
Każda strona zawiera (a przynajmniej powinna zawierać) kilka kluczowych elementów: menu, slider / tekst nagłówkowy, pole tekstu właściwego (zawartość strony), stopka. Opcjonalnie na stronie znajduje się także panel boczny z aktualnymi informacjami, linkami do najnowszych materiałów na stronie, mini-galerią czy polem komentarzy.
Ważne jest, aby nie przełamywać zbytnio ogólnego zarysu budowy strony, czyli od góry:
- menu
- nagłówek / slider
- treść
- stopka
Dlaczego lepiej nie przełamywać tego standardu? Przyczyna jest bardzo prosta – większość stron tak wygląda i użytkownik instynktownie szuka pewnych elementów w określonych miejscach na stronie. Kiedy czegoś nie ma tam, gdzie tego szukamy pojawia się irytacja związana z poszukiwaniem (stracony czas).

Zadbajmy o responsywność strony – więcej obsługiwanych urządzeń to więcej odwiedzin i zadowolonych czytelników.
Warto także zadbać o to, aby strona wyglądała dobrze na wielkim ekranie komputera, mniejszym wyświetlaczu w laptopie, średniego rozmiaru tablecie czy małym smartfonie. Kiedy strona wygląda dobrze na każdej platformie mówimy o responsywności. Wyszukiwarki przyznają swego rodzaju bonus za responsywność strony (a dokładniej przydzielają kary za jej brak).
Design
Jest to kwestia o tyle trudna, co bardzo subiektywna. Niestety nie ma designu idealnego, który spodoba się każdemu. Stonowane kolory, pasujące do siebie odcienie, dobrze widoczny tekst, grafiki pasujące do designu strony oraz jak najmniejsza liczba zbędnych elementów (typu pop-up, formularze, reklamy).
Kierując się powyższymi wskazówkami jesteś na dobrej drodze do idealnej optymalizacji strony WWW. Teraz pozostaje zadbać o aspekty pozwalające na bieżące monitorowanie stanu pozycjonowania – Search Console i Analytics.